Tuesday, May 21, 2013

~main kejar-kejar~

aiii koranggg... ari ni aku nak ungkit kenangan lalu.. kisah pasal aku kecik2 dulu.. hehe.. aku memang suka sngat main waktu kecik-kecik dulu.. pantang balik sekolah.. lepas mengaji.. terus hilang pegi main... aku macam budak kampung yang lain jugak.. main macam-macam.. pondok-pondok.. caplong.. lumba basikal.. panjat pokok.. tuju tin.. toi (galah panjang.. congkak.. wau.. tuju guli.. lompat getah.. pukul berapa datuk harimau.. ayam dengan musang.. nenek bongkok tiga.. tom tom bak.. aduii.. banyakkk lagi la.. pendek kata.. semua permainan tradisional Melayu aku tahu main.. cuma terer dengan tak terer je.. hehehhe... itulah hebatnya jadi budak kampung ni beb.. kalau nak dibandingkan dengan budak bandar, budak kampung lagi tahan lasak kut.. kut... hehehe.. itu pendapat ringkas aku je.. yang aku paling best skali.. dalam banyak2 permainan yg aku senaraikan kat atas tu.. aku suka.. permainan yang banyak mengeluarkan peluh.. macam.. toi(galah panjang), lumba basikal, tuju tin, wau.. yg tu dulu la.. yg kena berlari.. atau yg kena kejar-mengejar... mcm lagu Amelina tu.. kau berlari aku mengejar.. cewahhh.. best giler arr... tambah2 tuju tin atau tuju kasut.. susah nak atur strategik.. aku dulu pulak suka sngat main ngan budak2 besar.. sekali kena tuju dengan bola memang sakit la.. tapi tak pernah menangis ok.. hehehee... kuat ni... al maklumlah.. agak ketomboian jgak lah aku dulu.. hehhehe.... la ni chek nak habaq mai sikit no.. dah ayu dah tauu.. hehehe... gurau ja.. berbalik pada bab kejar mengejar tadi.. penat.. tapi best... pernah skali balik dekat matahari terbenam dah.. punyalah mak aku duk hingaq.. kena marahlah aku.. padan muka.. pastu kena dedaq ngan puquih lidi... sakitttt... tapi apa... syok sngat masa tu... bila dah besar panjang ni.. rasa nak balik zaman dulu pulak.. nak main kejar-kejar dengan kawan lagi.. hehehhee... rasa seronok pulak.. nanti bila aku ada anak. aku nak ajar anak-anak aku main permainan tradisional jgak.. biar dia orang tak buta tentang permainan zaman dahulu... ^_^


No comments:

Post a Comment